BİR DİZİ İKLİM 2


 -NEDENLERİ GÖRMEK-


         Milyonlarca yılda insan ve diğer canlıların yaşayabileceği koşulların aşama aşama meydana geldiği dünya’yı birkaç yüzyıl içerisinde yaşanamayacak hale getirmeyi başaran insanoğlunun sebep olduğu elim durumun nedenlerini birlikte görelim.




         Aslında temel nedenimizi hepimiz biliyoruz sera gazı salınımının artması. Atmosferdeki sera gazı oranın normalden fazla olması dünya üzerindeki sıcaklığın olması gerekenden fazla bir orana sahip olmasına neden olmaktadır. Peki nedir bu sera gazı dersek yer yüzüne vuran güneş ışınlarının geri yansımasını engeller ve tekrar yer yüzüne yansıtır. Sanayi devrimi ile birlikte ortalama son 180 yıl içerisinde atmosferdeki karbondioksit  oranı büyük ölçüde artış göstermiştir. Bunun temel nedenleri aşırı fosil yakıt kullanımı ve ormanların yok edilmesidir. Başlarda belki bilinmeden yapılan ancak daha sonra zararları fark edilip belli çevrelerce uyarı yapılmasına rağmen önlem alınmayan sanayilerdeki zehirli gazların ve katı atıkların fütursuzca doğaya bırakılması, araç sayısındaki artış ve dolaylı olarak fuel oil kullanımının artması gibi durumlar temel etmenler arasında sıranın başını çeker.



         İçinde yaşadığımız hayattan doğayı çıkarıp beton ekliyoruz bizlerin yaşamı için gerekli olan hayat kaynağı olan oksijeni betonlar değil ormanlar sağlar. Yeni yerleşim birimleri oluşturmak, yeni sanayi siteleri kurmak ve turisttik amaçlı kompleksler yapmak amacıyla, gününü kurtarmak amacındaki müteşebbisler ve rant peşindeki bazı bürokratik camianın dünya malı heveslerinden dolayı, kaçak kesimin önlenememesi ve bilerek yada dikkatsizlik sonucu çıkan orman yangınları ormansızlaşmanın nedenleri arasındadır. Bunlara tarım arazisi açmak amacıyla ormansızlaştırmayı da ekleyebiliriz. Brezilya’da yağmur ormanlarının büyük bir bölümünün ekonomik amaçla yok edildiğini biliyor muydunuz? Ülkemizde de bu durum farklı değil.


         Aslında yazmaya kalkarsak pek çok ana ve alt başlıktan oluşan neden bulabiliriz saatlerce tartışabiliriz ancak durumun temel nedeninin insan kaynaklı oluğunun farkına varmadığımız sürece hiçbir yol alamayız. Sosyolojik ve ekonomik menfaatlerimiz uğruna feda ettiklerimizi görürsek umarım düzeltme imkânımızda olur daha fazla vakit kaybetmeden.

Yorumlar