-NEDENLERİ GÖRMEK-
Milyonlarca yılda insan ve diğer
canlıların yaşayabileceği koşulların aşama aşama meydana geldiği dünya’yı birkaç
yüzyıl içerisinde yaşanamayacak hale getirmeyi başaran insanoğlunun sebep
olduğu elim durumun nedenlerini birlikte görelim.
Aslında temel nedenimizi hepimiz
biliyoruz sera gazı salınımının artması. Atmosferdeki sera gazı oranın
normalden fazla olması dünya üzerindeki sıcaklığın olması gerekenden fazla bir
orana sahip olmasına neden olmaktadır. Peki nedir bu sera gazı dersek yer
yüzüne vuran güneş ışınlarının geri yansımasını engeller ve tekrar yer yüzüne
yansıtır. Sanayi devrimi ile birlikte ortalama son 180 yıl içerisinde
atmosferdeki karbondioksit oranı büyük
ölçüde artış göstermiştir. Bunun temel nedenleri aşırı fosil yakıt kullanımı ve
ormanların yok edilmesidir. Başlarda belki bilinmeden yapılan ancak daha sonra
zararları fark edilip belli çevrelerce uyarı yapılmasına rağmen önlem alınmayan
sanayilerdeki zehirli gazların ve katı atıkların fütursuzca doğaya bırakılması,
araç sayısındaki artış ve dolaylı olarak fuel oil kullanımının artması gibi
durumlar temel etmenler arasında sıranın başını çeker.
İçinde yaşadığımız hayattan doğayı
çıkarıp beton ekliyoruz bizlerin yaşamı için gerekli olan hayat kaynağı olan
oksijeni betonlar değil ormanlar sağlar. Yeni yerleşim birimleri oluşturmak,
yeni sanayi siteleri kurmak ve turisttik amaçlı kompleksler yapmak amacıyla,
gününü kurtarmak amacındaki müteşebbisler ve rant peşindeki bazı bürokratik
camianın dünya malı heveslerinden dolayı, kaçak kesimin önlenememesi ve bilerek
yada dikkatsizlik sonucu çıkan orman yangınları ormansızlaşmanın nedenleri
arasındadır. Bunlara tarım arazisi açmak amacıyla ormansızlaştırmayı da
ekleyebiliriz. Brezilya’da yağmur ormanlarının büyük bir bölümünün ekonomik
amaçla yok edildiğini biliyor muydunuz? Ülkemizde de bu durum farklı değil.
Aslında yazmaya kalkarsak pek çok ana
ve alt başlıktan oluşan neden bulabiliriz saatlerce tartışabiliriz ancak
durumun temel nedeninin insan kaynaklı oluğunun farkına varmadığımız sürece
hiçbir yol alamayız. Sosyolojik ve ekonomik menfaatlerimiz uğruna feda
ettiklerimizi görürsek umarım düzeltme imkânımızda olur daha fazla vakit
kaybetmeden.


Yorumlar
Yorum Gönder